Thursday, December 9, 2010

ဘ၀ေႏွာင္ၾကိဳး

ဘ၀ႏွင့္ ပတ္သတ္၍ လူတို႔ အမ်ဳိးမ်ဳိးဖြင့္ဆိုၾက၏။ မိမိတို႕႔ အၾကိဳက္စရိုက္လကၡဏာအားေလွ်ာ္စြာ သန္ရာသန္ရာကို ရႈူေထာင့္အေထြေထြျဖင့္ ဘ၀ကို ခ်ဥ္းကပ္ၾကည့္ၾက၏။ တစ္ထြာေလာက္ၾကည့္လွ်င္ တစ္လံေလာက္ျမင္တဲ့သူေတြလည္း ရွိမည္။ တစ္လံေလာက္ၾကည့္ပါလွ်က္ တစ္ထြာမွ် ျမင္သူလည္း ရွိမည္။ အလွမ္းက်ယ္၍ အလယ္အလပ္ျမင္မိသူမ်ားလည္း ရွိမည္။ ျမင္သည္ အထင္ႏွင့္ တကယ္ မျမင္မိသူမ်ားလည္း ရွိမည္။မည္သို႔ျဖစ္ေစ စူးစမ္းဆင္ျခင္ႏိုင္မႈအရာတြင္ အျခားသတၱ၀ါမ်ားထက္ သာလြန္ေနေသာလူသားမ်ားသည္ ထိုစူးစမ္းမႈအတတ္ျဖင့္ပင္ ယာဥ္ေက်းမႈသမိုင္းေလွကားကို အဆင့္ဆင့္ေက်ာ္လႊားတက္လွမ္းႏိုင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ အဆံုးစြန္အားျဖင့္ ဘ၀ကိုၾကည့္ရႈပါလွ်င္ ဘ၀၏ ခါးသီးမႈ အေထြေထြ အဆင္မေျပမႈ အရပ္ရပ္၊ အေတာမသတ္ႏိုင္သည့္ ဒုကၡအျဖာျဖာ၊ ဘာမဟုတ္မႈ အဖံုဖံု အလံုးစံုကို အမွန္ေတြ႔ႏိုင္၍ ဘ၀၏ လြတ္ေျမာက္ရာ ဟိုမွာဘက္ကမ္းဆီသို႔ အေရာက္လွမ္းႏိုင္သူမွာလည္း ထိုလူသားမ်ားပင္ျဖစ္ေလသည္။ ေတာင္မွခြါ၍ ခပ္လွမ္းလွမ္းအရပ္မွ ၾကည့္ရႈမွသာ ေတာင္၏ပံုသ႑ာန္ကို အမွန္တကယ္ျမင္ေတြ႕ႏိုင္သကဲ့သို႕၊ ဥယ်ာဥ္အတြင္းမွထြက္၍ အျပင္ဘက္က ၾကည့္ရႈမွသာ ဥယ်ာဥ္၏ ပံုသ႑ာန္ကို အမွန္တကယ္ျမင္ႏိုင္သကဲ့သို႕ ဘ၀၏စက္၀န္းမွ ထြက္၍ လြတ္ကင္းရာအရပ္မွ ၾကည့္ရႈမွသာလွ်င္ ဘ၀၏ အဓိပၸါယ္ကို တကယ္ျမင္ႏိုင္ေပလိမ့္မည္။ စင္စစ္ဘ၀၏ အဓိပၸါယ္အစစ္ကို ရဟႏၱာျဖစ္သြားၾကသည့္ ဘ၀မွ လြတ္ေျမာက္သူ လူသားတို႕သာလွ်င္ အမွန္တကယ္ နားလည္ေပႏိုင္ေပမည္။ ။
မိမိသည္ကား ပညာမ်က္စိမရွိ၊ သညာသိ အကန္းသက္သက္ျဖင့္ ဘ၀ကို ပံုေဖာ္ေနရ၏။ စမ္းမိ စမ္းရာကို အမိအရဆုတ္ကိုင္၍ “ဒါကိုဘ၀”ဟု အားရပါးရ ျငင္းခံုေနရေသာ အခ်ိန္မွာ အမွတ္မွားမႈ (သညာ၀ိပလႅသ) စိတ္အထင္လြဲေခ်ာ္မႈ (စိတၱ၀ိပလႅသ) အေတြးအျမင္ လြဲမွားမႈ (ဒိဠိ၀ိပလႅသ) မ်ားကို မပယ္ရွားႏိုင္ေသးေသာ ပုထုဇဥ္အမ်ဳိးမ်ားပီပီ မွန္သည္ထက္ မွားသည္ဘက္က ပိုမ်ားေပလိမ့္မည္။ အခ်ဳိ႕ပညာရွင္မ်ားက ဘ၀အေၾကာင္းကို နားလည္စရာမလို၊ ဘ၀၏ ဒုကၡသုခကိုခံစားရန္သာ ရွိသည္ဟု ဆိုၾကသည္။ အခ်ဳိ႕ကမႈ ဘ၀ခရီးစဥ္တြင္ ေမြးဖြားျခင္း၊ ရွင္သန္ျခင္း၊ ေသဆံုးျခင္းဟူေသာ အျဖစ္အပ်က္သံုးခုသာရွိသည္။ ေမြးဖြားျခင္းကို မခံစားႏိုင္၊ မသိႏိုင္ေတာ့။ ေသျခင္းႏွင့္ ရင္ဆိုင္ရသည့္အခါ ဆင္းရဲ႕ဒုကၡေရာက္ၾကရသည္။ အသက္ရွင္ဖို႔ကိုမူ ေမ့ေလ်ာ့သြားၾကသည္ဟု ဆိုၾကသည္။ ဘ၀၌ အဓိပၸါယ္ကို ရွာျခင္းသည္ပင္ အဟာရျဖစ္သည္ဟုလည္း တစ္ခ်ဳိ႕က ဖြင့္ဆို မွတ္ခ်က္ျပဳၾကသည္။ ဘ၀ဟူသည္ ေသျခင္းတရားကို ေမ့ထား၍ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါးၾကီး စားေသာက္ေနထိုင္ရျခင္းဟုလည္း တစ္ခ်ဳိ႕က ဆိုၾကသည္။ ဘ၀ဟူသည္ အေျခခံအားျဖင့္ ျဖစ္၊ ပ်က္၊တည္ သေဘာတရားသံုမ်ဳိး ေပါင္းစပ္ထားျခင္းမွ်သာျဖစ္၍ ဘ၀အရင္းခံ သေဘာ၍ အဓိပၸါယ္မရွိဟု ဆုိသူလည္း ရွိသည္။
တစ္ခ်ဳိ႕ကလည္း ဘ၀၏ အဓိပၸါယ္ဟူသည္ ေကာင္းေကာင္းစား၍ ေကာင္းေကာင္း၀တ္ျခင္း မဟုတ္၊ ျငိမ္းခ်မ္းစြာေနထိုင္ရျခင္းသာျဖစ္၏။ သူေတာ္စင္တို႕သည္ ဘ၀ကိုျငိမ္းခ်မ္းစြာျဖင့္ သက္ေသျပခဲ့ၾကသည္။ ပုထုဇဥ္ လူသားတို႔အတြက္ကား ယထာဘူတက်ေသာ အျမင္သည္ ဘ၀၏အနက္၊ ဘ၀၏ အဓိပၸါယ္၊ ဘ၀၏ပန္းတိုင္ႏွင့္စပ္ေသာ အျမင္မ်ားျဖစ္၏။ ပညာရွင္တစ္ဦးကမူ ကမၻာတစ္လႊားရွိ လူအမ်ား၏ အစဥ္အျမဲခ်ီးမြမ္းျခင္းခံရေသာ ဥာဏ္ၾကီးရွင္ သိိပၸံပညာရွင္မ်ားသည္ပင္ ဘ၀ႏွင့္ ပတ္သတ္လာလွ်င္ ကၾကီး ခေကြး မွ်ေလာက္သာ ေျပာျပႏိုင္ၾကသည္ဟုဆိုထားသည္။ က်မ္းျပဳအေက်ာ္ ေတာင္ျမိဳ႕ မဟာဂႏၶာရုံဆရာေတာ္က ဘ၀အျမင္ႏွင့္ ပတ္သတ္၍ ဘ၀ဆိုတာ ရပ္တည္ေနတာမဟုတ္၊ ခရီးရွည္တစ္ခုျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဘယ္ကလာျပီး ဘယ္ကိုသြားရမည္ဆိုသည္ကို သိထားဖို႔ေကာင္းေၾကာင္း အမိန္႔ရွိခဲ့ဖူးသည္။ လူမႈေရးနယ္ပယ္၌ ေန႔စဥ္သံုးစြဲေနေသာ အေနအထားကို ၾကည့္ရႈေသာအခါ အသက္ အရြယ္ ေျပာင္းလဲျဖစ္တည္မႈကိုလိုက္၍ ကေလးဘ၀၊ လူငယ္ဘ၀၊ လူၾကီးဘ၀စသည္ျဖင့္ သံုးစြဲၾကသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ဆင္းရဲ႕သာဘ၀၊ သူေဌးသူၾကြယ္ဘ၀စသည္ျဖင့္ လူေနမႈ အဆင့္အတန္းအနိမ့္အျမင့္ကို ခြဲျခားရာ၌လည္း ဘ၀ကိုသံုးစဲြသည္။ အျခားသံုစြဲထားသည္မ်ားလည္း မ်ားစြာက်န္ရွိေပေသးသည္။ မည္သို႔ပင္မ်ားျပားေစကာမူ ေသေသခ်ာခ်ာစဥ္းစားၾကည္လွ်င္ လက္ရွိလုပ္ေဆာင္မႈ၊ ျဖစ္တည္မႈကို ဘ၀ဟုသတ္မွတ္သည္။ ဤသေဘာသဘာ၀ႏွင့္ အထက္က ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ အခ်က္မ်ားကို ေကာက္ခ်က္ခ်ၾကည့္လွ်င္ ဘ၀ဟူသည္ ေကာင္းသည္ျဖစ္ေစ၊ ဆိုးသည္ျဖစ္၊ အေျခအေနႏွင့္ အခ်ိန္ခါကိုလိုက္၍ အျမဲတေစ ျဖစ္တည္ေျပာင္းလဲေနေသာ သႏၱတိအစဥ္အတန္း ၾကီးတစ္ခုသာ ျဖစ္သည္ဟုဆိုေသာ္ ရမည္ထင္သည္။ ဘ၀၏ အဓိပၸါယ္ကို ပညာရွင္တို႔ဖြင့္ဆိုထားသည္မ်ားကိုပင္ မွားသည္ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ မွန္သည္ဟူ၍လည္းေကာင္း ေ၀ဖန္စိစစ္ႏိုင္စြမ္းအလ်ဥ္းမရွိပါေပ။ ဘ၀ဟူေသာေ၀ါဟာရသည္ ပါဠိစာေပမွ ဆင္းသက္လာေသာ ေ၀ါဟာရ ျဖစ္သည္။
ပါဠိစာေပ ႏွင့္ ဘ၀
ပါဠိဟုေခၚေသာ မဂဓအဘိဓာန္၌ “ဘ၀” ပုဒ္၏အနက္ကို (၇) မ်ဳိးျပဆိုထားသည္။
၁။ ၾကီးပြားျခင္း(၀ုဒၶိ)
၂။ ျဖစ္ျခင္း(ဇနန)
၃။ ကာမဓာတ္စသည့္ဓာတ္သေဘာ(ကာမဓာတြာဒိ)
၄။ ေရာက္ျခင္း(ပတၱိ)
၅။ ထင္ရွားရွိျခင္း(သတၱ)
၆။ သံသရာ(သံသရ)
၇။ သႆတအယူ (သႆတဒိ႒ိ) တို႔ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶအဘိဓမၼာက ျပဆိုေသာ “ဘ၀”သည္ အေကာင္းအဆိုးႏွစ္မ်ဳိးကို ျပဳလုပ္ဖန္တီးသည့္ ေစနတာဦးစီးေသာ နမ္တရားမ်ားႏွင့္ ဖန္တီးမႈေၾကာင့္ျဖစ္ေပၚလာရေသာ ေကာင္းက်ဳိးဆိုးက်ဴိး ၀ိပါတ္နာမ္ရုပ္တရားမ်ားသာျဖစ္သည္ဟု ဆို႕ရေပမည္။ ဘ၀ႏွင့္ပတ္သတ္ေသာအျမင္တို႔တြင့္ ဗုဒၶအဘိဓမၼာ၏ အျမင္သည္ ေလးနက္မႈအရွိဆံုးႏွင့္ အသိမ္ေမြ႕ဆံုးသားျဖစ္ေပေတာ့သည္။
ေႏွာင္းၾကိဳး (သို႔) သံေယာဇဥ္
ျမတ္စြာဘုရားသည္ အဘိဓမၼာတရားေတာ္မ်ားကို ေဟာၾကားရာတြင္ အခ်ဳိ႕ေနရာမ်ားတြင္ သုတၱန္နည္း၊ အဘိဓမၼာနည္းဟု နည္းႏွစ္မ်ဳိးခြဲျခားကာ ေဟာၾကားေလ့ရွိ၏။ နာယူသူပုဂၢဳိလ္၏ အလိုဆႏၵ ကြ်တ္ထိုက္သူေ၀ေနယ်တို႕၏ အဇ်ၥာသယကိုငဲ့၍ ပုဂၢလဓိ႒ာန္အားျဖင့္ သဘာ၀တရားသက္သက္ကိုသာ သိေစေတာ္မူလို၍ ဓမၼဓိ႒ာန္အားျဖင့္ ေဟာၾကားေတာ္မူရာ၌ကား အဘိဓမၼာနည္းကိုသာအသံုးျပဳေတာ္မူ၏။ သံေယာဇဥ္ဆယ္ပါးကို လည္း အဆိုပါနည္းႏွစ္ပါးျဖင့္ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့၏။ ထိုတြင္ သုတၱန္နည္းျဖင့္ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေသာ ေႏွာင္ၾကိဳး(သို႕) သံေယာဇဥ္တရားမ်ားမွာ-
၁။ ကာမရာဂသံေယာဇဥ္= ကာမဘ၀၌ တြယ္တာမႈျဖင့္ ရစ္ဖြဲ႕ေသာ ေႏွာင္ၾကိဳး
၂။ ရူပရာဂသံေယာဇဥ္- ရူပဘ၀၌ တြယ္တာမႈျဖင့္ ရစ္ဖြဲ႕ေသာေႏွာင္ၾကိဳး
၃။ အရူပရာဂသံေယာဇဥ္= အရူပဘ၀၌တြယ္တာမႈျဖင့္ ရစ္ဖြဲ႕ေသာ ေႏွာင္ၾကိဳး
၄။ ပဋိဃသံေယာဇဥ္= ေဒါသ, အာဃာတျဖင့္ရစ္ဖြဲ႕ေသာေႏွာင္ၾကိဳး
၅။ မာနသံေယာဇဥ္= ေမာက္မာေထာင္လႊားမႈျဖင့္ရစ္ဖြဲ႕ေသာ ေႏွာင္ၾကိဳး
၆။ ဒိ႒ိသံေယာဇဥ္= အျမင္မွားမႈျဖင့္ရစ္ဖြဲ႕ေသာေႏွာင္ၾကိဳး
၇။ သီလဗၺတပရာမာသသံေယာဇဥ္- ႏြားက်င့္ ေခြးက်င့္ စေသာအက်င့္ဆိုးကို အမွန္ဟု မွားမွားယြင္းယြင္းသံုးသပ္ထင္မွတ္ျခင္းျဖင့္ရစ္ဖြဲ႕ေသာ ေႏွာင္ၾကိဳး
၈။ ၀ိစိကိစၧာသံေယာဇဥ္= အမွန္တရားတို႔၌ ယံုမွားျခင္းဟူေသာသံသယျဖင့္ ရစ္ဖြဲ႕ေသာ ေႏွာင္ၾကိဳး
၉။ ဥဒၶစၥသံေယာဇဥ္= အာရုံတစ္ခု၌ မျငိမ္မသက္ပ်ံ႕လြင့္တက္ျခင္းျဖင့္ရစ္ဖြဲ႕ေသာေႏွာင္ၾကိဳး
၁၀။ အ၀ိဇၨာသံေယာဇဥ္= အာရုံအမွန္ကို မသိ အမွားကို သိျခင္းျဖင့္ ရစ္ဖြဲ႕ေသာေႏွာင္ၾကိဳး ဟူ၍ ေႏွာင္ၾကိဳး (၁၀) မ်ဳိးရွိသည္။
ထိုေႏွာင္ၾကိဳးဆယ္ေခ်ာင္းတို႕သည္ သတၱ၀ါတို႕၏ သတိအလစ္ကို ဖမ္း၍ စိတ္သႏၱာန္အတြင္း၀ယ္ အမ်ဳိးမ်ဳိးျခယ္လွယ္ကာ သံသရာ၀ဋ္မွ မလြတ္ေအာင္ခ်ည္ေႏွာင္တတ္ၾကေလသည္။ ။

No comments:

Post a Comment